Pijpenbegraver "BAR 280", 1976, spoedreparatie.

Foto boven: De pijpenbegraver "Bar 280" die in 1976 een spoedreparatie aan diverse dekwerktuigen behoefde.

Terug naar Overzicht

Spoedreparatie aan "BAR 280".
De pijpenbegraver "BAR 280" kwam eind juni 1976 aan de werf voor het ondergaan van een spoedreparatie aan diverse dekwerktuigen. Bij haar offshore werkzaamheden op de Noordzee had het vaartuig schade opgelopen aan onder andere de ankerwinches.
Aan boord staan in totaal vijf dubbele winches opgesteld. Vier ervan bedienen de acht ankers, waarmee de barge zichzelf voortbeweegt. De vijfde winch bedient het zogenaamde A-frame, dat de BAR het aanzien van een bok geeft.
Nadat de tien kabeltrommels gedemonteerd waren, volgde een inspectie in de Machinefabriek. Reparatie, die resulteerde in het repareren en tevens verzwaren van de beschadigde flenzen van de trommels.
Ondanks het warme weer en het veel omvattende werk is de reparatie in zeer korte tijd uitgevoerd.
Taak
De taak van deze pijpenbegraver is om de door een pijpenlegger over de zeebodem gelegde pijpleiding in de zeebodem te werken.
Dit gaat ongeveer als volgt. Men laat een soort slee zakken over de pijpleiding op de zeebodem. Deze slee is op de foto zichtbaar onder het A-frame. Aan de slee vast, zitten flexibele slangen, die met behulp van een slangenhaspel aan boord gevierd of ingehaald kunnen worden. Een en ander hangt onder meer af van de diepte, waarop de pijp zich bevindt. Door de slangen perst men onder een druk van ongeveer 175 en 25 atmosfeer respectievelijk water en lucht.
De in de slee gemonteerde sproeiers spuiten dus onder de pijp zand en stenen weg. Daardoor zakt de leiding geleidelijk aan in de ontstane sleuf. Na verloop van tijd slibt de sleuf weer vanzelf dicht.
(Bron: Nieuws van de RDM, augustus 1976)

Omschrijving:
De pijpenbegraver "BAR 280" kwam eind juni 1976 naar de RDM voor het ondergaan van een spoedreparatie aan diverse dekwerktuigen. Bij haar offshore werkzaamheden op de Noordzee had het vaartuig schade aan onder andere de ankerwinches opgelopen. Tevens moesten de beschadigde flenzen van de kabeltrommels gerepareerd en verzwaard worden.

Artikelen:
- Spoedreparatie aan "BAR 280", Nieuws van de RDM, augustus 1976, blz. 3: PB-1976-08.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: En van de kabeltrommels van de "BAR 280" in de machinefabriek.

Bronnen:
- Artikelen hierboven.

Terug naar Overzicht