"Prins Hendrik" Dok 4, 1933 - 1979, drijvend droogdok.

Foto boven: De twee delen van het 15.000 tons dok, gereed voor de tewaterlating bij de NW op 7 juni 1933.

Terug naar Overzicht

Tonnage: 15.000 dwt, 23.880 twvp.
Hoofdafmetingen: L = 185,30 m, B = 37,20 m, H = 16,50 m.

Historie:
Gebouwd door RDM / NW met bouwnummer 173. Tewaterlating van de twee delen op 7 juni 1933 op Scheepswerf "Nieuwe Waterweg" door Hr. Ms. Prinses Juliana.
Op 29 september 1933 werd het nieuwe dok door acht sleepboten van de NW naar haar nieuwe ligplaats bij de RDM versleept.
In dit "Prins Hendrik" Dok 4 konden schepen tot 15.000 ton gedokt worden. Het dok werd voorzien van snelwerkende wipkranen, daarmee was men in die tijd de eerste in de wereld.
In de avond en nacht van 22 op 23 september 1944 werden alle droogdokken van de RDM door de Duitse bezetters tot zinken gebracht. De commandohuizen en de motoren van de dokken werden vernield en de pompkamers lekgeslagen. Op zich was dat geen onoverkomelijke ramp voor de RDM, want een dok moet wel zeer grondig vernield worden, wil het later niet meer voor herstel in aanmerking komen.
Direct na de oorlog werd Dok 4 - samen met de drie andere dokken 3, 6 en 7 - weer gelicht en, na een volledig herstel, opnieuw in gebruik genomen. Het stoomvrachtschip s.s. "Laomedon" van de Blue Funnel Line was het 1e schip dat na WO-II weer bij de RDM in dok kwam. Dat gebeurde op 6 september 1945 in het pas gelichtte en weer herstelde Prins Hendrik Dok 4, zie ook pagina RDM-AR-1945B.html van deze website.
Op woensdag 29 juli 1953 dokte m.s. "Barendrecht" van Phs. van Ommeren in Dok 4 als het 10.000-ste bij de RDM gedokte schip.
In 1959 werd Dok 4, door een hergroepering bij de RDM-werf na het aanschaffen van Dok 9 en Dok 10, naar haar andere werf, de Scheepsbouw Maatschappij "Nieuwe Waterweg", overgebracht.
In 1979 werd het "Prins Hendrik" Dok 4 door de RDM verkocht aan Halifax Industries Limited in Canada en - na aflevering daar door de sleepboot "Zwarte Zee" (IV) van L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst - hernoemd tot "Scotia Dock".
In 1999 werd het "Scotia Dock" vanuit Canada weer verkocht aan Gulf Marine Repair Corporation in Tampa, Florida, U.S.A. en daar als Dry Dock "Scotia" in bedrijf genomen.
Anno 2009 (dus toen al 76 jaren oud!) was het dok daar in Florida nog steeds tot volle tevredenheid van GMR in bedrijf, zie ook de citaten en foto's hieronder. Het dok werd onlangs zelfs nog weer deels gereviseerd.

Citaten:
- "Rotterdamsche Droogdok Maatschappij" door Evert van der Schee, blz. 43/44:
... ... Daarnaast was op de "Nieuwe Waterweg" een dok voor eigen beheer in aanbouw en werden er twee sleepboten gebouwd. Op zichzelf was dat wel weer een bewijs dat men geloofde in de toekomst. ... ...
... ... Op 7 juni 1933 werd het nieuwe dok door Prinses Juliana op de werf de "Nieuwe Waterweg" te water gelaten, een grootse gebeurtenis. Voor de R.D.M. was dit moment om allerlei redenen belangrijk. Men kwam in een tijd van malaise weer eens op een positieve wijze in het nieuws, čn met het nieuwe dok kon men schepen tot 15.000 ton dokken. Nog een bijzonderheid, het dok werd voorzien van snelwerkende wipkranen en daarmee was men in die tijd de eerste van de wereld. ... ...

- Kombuispraat, 24-02-2009, Harry G. Hogeboom:
... ... Het "Prins Hendrik" dok werd in de '70-er of begin '80-er jaren verkocht aan Halifax Scheepswerven, waarvan de RDM toen mede-aandeelhouder was. Het is hier naar toe gesleept door de "Zwarte Zee", waarop toen Piet Sinke (bekend van zijn knipselkrant en de berging van die Russische onderzeeër) stuurman was. Toen ik hier voor het eerst in Halifax in 1990 - op wat inmiddels het Scotia dock heette - in de "controlekamer" kwam, viel ik bijna van verbazing achterover toen ik met krijt geschreven Nederlandse aantekeningen op het zwarte notitie-schoolbord zag. De rest werd me later wel duidelijk.
Pak weg een jaar of 8-10 geleden werd het dok verkocht naar een werf ergens in Florida, waar het heden ten dage NOG steeds werkt, voor zover mij bekend. ... ...

- Some comments of the present owner in Tampa, made on 27-02-2009:
... ... The Scotia Dock is a very unique and very well build Dry-dock. I made the initial trip in Sept/99 up to Halifax to inspect the dock for purchase and spent 6 weeks there getting her ready for the tow to Tampa. There is not a tank or space on or in the dock that I have not been. I am most impressed in the craftsmanship of the work that it took to build the dock. They don't make them like her any more. I was aware of the sinking of the dock during the war, so I knew there was some history that surrounded the dock. A local marine surveyor was born in the city the dock was built, he is also aware of the docks history. I have put the dock in a graving dock here in Tampa twice for inspection, repairs and hull cleaning and coating. I also had a capac installed in her to help her complexion. We just finished replacing the entire main deck with new 1/2" plating. The old gal works hard for us. ... ...

Artikelen:
- Tewaterlating drijvend droogdok "Prins Hendrikdok", Het Schip: 173-HS.pdf.
- Het 1000e schip in Dok IV, personeelsblad "De Wekker", september 1951, blz. 2: PB-1951-09.pdf.
- Het 10.000-ste schip in dok, personeelsblad "De Wekker", augustus 1953, blz. 2: PB-1953-08.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: Stukje van het oorspronkelijke "Algemeen Plan Dok 4" uit 1930, schaal 1/16":1' (1:192).
- Foto 2: Hr. Ms. Prinses Juliana arriveert met RDM-directeur A. Knape voor de tewaterlating van het
              "Prins Hendrik Dok 4".
- Foto 3: Hr. Ms. Prinses Juliana laat dok 4 te water, rechts RDM directeur ir. A. Knape.
- Foto 4: De gegraveerde zilveren doopbijl, foto uit een tentoonstellingsbrochure.
- Foto 5: Tewaterlating van een deel van dok 4 op Scheepswerf "Nieuwe Waterweg".
- Foto 6: Tewaterlating van een deel van dok 4 op Scheepswerf "Nieuwe Waterweg".
- Foto 7: Luchtfoto van de tewaterlating van de 1e dokhelft van het "Prins Hendrik Dok 4".
- Foto 8: Krantenartikel uit het Algemeen Handelsblad van 8 juni 1933 over de tewaterlating van het dok.
- Foto 9: Het verslepen van het dok van de NW naar de RDM op 29 september 1933.
- Foto 10: Het verslepen van het dok van de NW naar de RDM op 29 september 1933.

- Foto 11: Het verslepen van het dok van de NW naar de RDM op 29 september 1933.
- Foto 12: De "Bilderdyk", voor WO-II in het "Prins Hendrik Dok 4".
- Foto 13: Het Griekse s.s. "Nicolas", het 1000e schip in Dok IV in september 1951.
- Foto 14: Bill of Sale, 16-05-1979.
- Foto 15: Het "Scotia Dock" van Halifax Industries Ltd. (het voormalige RDM-dok) in 1983 met haar grote zus, het
                "Nova Dock".
- Foto 16: Maatschets van het Dry Dock "Scotia" van Gulf Marine Repair Corporation in Tampa.
- Foto 17: Het huidige Dry Dock "Scotia" van Gulf Marine Repair Corporation in Tampa.


Bronnen:
- Artikelen hierboven.
- 1902-1952, Een Halve Eeuw "Droogdok", uitgegeven door de RDM op 23 januari 1952.
- http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?f=1&t=1458&start=32: Harry G. Hogeboom.
- Harry G. Hogeboom, Canada (Kombuispraat).
- http://www.gulfmarinerepair.com/index.html.

Terug naar Overzicht