m.s. "Dockyard XIII", 1928 - 1983, motorboot.

Foto boven: De "Dockyard XIII" uit 1928, een motortender van de RDM.

Terug naar Overzicht

Scheepswerf: RDM / NW, bouwnummer 146.
Opdrachtgever: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam.
Tonnage: 10 brt.
Hoofdafmetingen: L = 16,50 m, B = 4,00 m, H = 1,60 m.
Voortstuwing: 40 pk diesel / gehermotoriseerd in 1962: ± 140 pk Kromhout diesel, 6 cilinders, no. 16991.
Verdere gegevens:

Historie:
Het schip werd in eerste instantie niet uitgerust met een schroef, maar met een soort van nieuwerwetse pollepels voor de voortstuwing. Deze voldeden niet en werden daarna weer vervangen door een conventionele schroef, zie het artikel "Vroeger was het ook niet alles" hieronder.
Het schip was in 2011 eigendom van A. van Denderen uit Zelzate, België. Foto's 6 t/m 9 hieronder, gemaakt door Pleun Huijgen uit Spijkenisse, laten het schip in haar staat in 2011 zien.
Mij werd begin 2012 bericht dat R.F.M. (Roland) Bruyndoncx uit Sluiskil tracht de motortender "Dockyard XIII" van de sloop te redden.
Medio 2012 werd de motortender op het Internet te koop aangeboden door de huidige Nederlandse eigenaar (?) voor € 24.500, zie: www.doevemakelaar.nl. De volgende opmerking stond daar bij de advertentie: "Motortender "Dockyard XIII". Voormalig personeelsvervoer vaartuig van de RDM te Rotterdam, die enigszins heringericht is voor recreatief gebruik. De boot heeft enig achterstallig onderhoud, maar is zeker de moeite waard.". Nu maar hopen dat er een enthousiaste koper komt, zodat het nu 84 jaar oude schip behouden blijft.
Deze "Dockyard XIII" is (samen met de "Dockyard IV" (2)) het oudste - nog bestaande - door de RDM gebouwde schip.

Citaten:
- E-mail, Pleun Huijgen, 01-12-2010:
... ... Ik ben (rond 1970) begonnen op de "Dockyard XIII", het veerbootje. Ik viel ook in op andere boten.
In de "Dockyard XIII" stond een 6 cilinder Kromhout motor van ongeveer 140 pk. Dat ding rookte nogal veel, voluit varend. ... ...

- Een e-mail reactie:
... ... Als schooljongen mocht ik in de vakanties met mijn vader mee en ik heb op dit schip leren sturen en touwtjes vastmaken. Ik ben "de XIII" (zoals wij hem thuis noemden) nog wel eens tegengekomen na de sluiting van de RDM, in Friesland tijdens het zeilen. Het maakte nog steeds zijn karakteristieke domp- en stampbewegingen (een beetje zoals een zwemmer met de vlinderslag). ... ...
- E-mail, Doeve Yacht & Shipbrokers, 06-06-2012:
... ... (Hoofdafmetingen volgens Doeve: L x B x d = 19,18 x 3,78 x 1,40 m.)
U vraagt om een kopie meetbrief. Helaas hebben wij die niet en de verkoper ook niet. Over de naam van het schip
("Dockyard XIII") bestaat bij de verkoper en ook bij de heer Bruyndoncx (ook benoemd in uw verhaal) geen twijfel.
Met vriendelijke groet, Jitse Doeve. ... ...

- E-mail, Commentaar van een Dockyard-deskundige, 04-06-2012:
... ... Wat wel blijkt is dat waarschijnlijk Dockyard XIII en XIV verwisseld zijn. Zoals je ziet wordt de XIII hier (in de verkoop-advertentie van 2012) met 19 m lengte over alles aangegeven, zo'n 17 m loodlijnen, en die wordt bij de opgave van Sleep- en Duwvaart toegekend aan de XIV. ... ...
Ik weet het niet ..., de door S&D genoemde eigenaren van de "XIII", zijn echter in werkelijkheid die van de "IV". Ook heb ik bij deze website ervaren, dat er vele soorten van duimstokken in omloop moeten zijn.

Artikelen:
- Vroeger was het ook niet alles, bedrijfsblad "Nieuws van de RDM", augustus 1968, blz. 11: PB-1968-08.pdf.
- De sleepboten, tenders en bokken van de RDM, door J. Toussaint, Sleep & Duwvaart, no. 111, 2002: DIV-2002B.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: Deel van een oude bouwlijst van de Tekenkamer Scheepsbouw, waarin de "Dockyard XIII" als bouwnummer 146.
- Foto 2: Een vergroting van het wat vage naam-nummer op het schip op de Foto boven.
- Foto 3: De Dokhaven met de motorboot "Dockyard XIII" rechts aan de kade.
- Foto 4: Een uitsnede van Foto 2.
- Foto 5: m.s. "Dockyard XIII", na de tewaterlating van s.s. "Rotterdam" (bn 300).
- Foto 6: Een uitsnede van Foto 4.
- Foto 7: 2011. De 8 cilinder Kromhout 140 pk, de 8 cilinders verdeeld onder vier klepdekkels. De motor is nog in goede
              staat en loopt als een zonnetje.
- Foto 8: 2011. De oude stuurhut is verwijderd en er werd een nieuwe op gezet. Een doodzonde, volgens de fotograaf.
- Foto 9: 2011. Het scheepje heeft al heel wat nieuwe platen in haar vlak, ze was doorgerot. Het vooronder is nog redelijk in
              de oude staat met een houten vloer. De banken, die achter op de machinekamer lagen, zijn in opslag.
- Foto 10: 2011. De "Dockyard XIII", liggend in Sluiskil. De schoorsteen heeft nog steeds haar oorspronkelijke kleuren.

- Foto 11: De "Dockyard XIII" zoals deze in 2012 op Internet te koop werd aangeboden voor € 24.500.
- Foto 12: Algemeen Plan van de "Dockyard XIII", oorspronkelijke versie uit 1928.
- Foto 13: Algemeen Plan van de "Dockyard XIII", verlengingstekening uit 1942.


Fotoserie uit de advertentie van "Doeve Makelaars en Taxateurs Jachten en Schepen" op www.doevemakelaar.nl:


Bronnen:
- Artikelen hierboven.
- Roel Zwama, Rotterdam / Teun van der Zee.
- Arie Aalbers, Alblasserdam.
- http://www.tugspotters.com/tugs/dockyard.IV.htm, waarin twee keer een "Dockyard IV" (2) beschreven wordt.
- 1902-1952, Een Halve Eeuw "Droogdok", uitgegeven door de RDM op 23 januari 1952.
- Pleun Huijgen, Spijkenisse.

Terug naar Overzicht