Reactorbinnenwerk, 1969, Browns Ferry (USA).

Foto boven: Reactorbinnenwerk voor de Browns Ferry kerncentrale aan de Tennessee River in North Alabama, U.S.A.

Terug naar Overzicht

Kostbaar reactorbinnenwerk vertrok naar Amerika.
Op 17 juni 1969 begon een reusachtig reactorbinnenwerk aan een lange reis van Rotterdam naar Browns Ferry aan de Tennessee River in de Amerikaanse staat Alabama. Dit binnenwerk, dat tot de grootste exemplaren ter wereld behoort, werd door de RDM vervaardigd in opdracht van het Amerikaanse concern General Electric.
De uit verschillende onderdelen bestaande installatie is geheel gemaakt van roestvrij staal en heeft een bruto gewicht van ca. 150 ton.
Het gevaarte is bestemd voor een zeer krachtige kerncentrale van 1100 MW per eenheid, die General Electric te Browns Ferry in opdracht van de Tennessee Valley Authority bouwt. Het zojuist vertrokken binnenwerk is het eerste in een serie van drie, die de RDM anderhalf jaar geleden voor deze kerncentrale in opdracht heeft gekregen.
In nauwe samenwerking met de opdrachtgever heeft de afdeling Expeditie van de RDM de volledige transport operatie uiterst nauwkeurig voorbereid, zodat de kostbare installatie gedurende de reis aan zo min mogelijk risico's zal worden blootgesteld. Bijzondere aandacht is vooral ook besteed aan de verpakking van alle onderdelen van het binnenwerk. Onder geen enkele voorwaarde mag het binnenwerk namelijk in kontakt komen met zeewater.
De installatie is per binnenschip van de RDM naar Antwerpen vertrokken, vanwaar het binnenwerk per vrachtschip naar New Oleans wordt vervoerd. Dan wacht het gevaarte nog een lange reis via de Mississippi en de Tennessee River, voordat het uiteindelijk op de bouwplaats van de centrale zal arriveren.
(Bron: Nieuws van de RDM, juli 1969)

Omschrijving:
Dit reusachtig reactorbinnenwerk (de eerste in een serie van drie) verliet op 17 juni 1969 de RDM voor haar zeereis naar de Verenigde Staten van Amerika.

Citaten:
- www.ccnr.org/browns_ferry.html:
... ... How a Candle Caused a Nuclear Emergency.
At noon on March 22, 1975, both Units 1 and 2 at the Brown's Ferry plant in Alabama were operating at full power, delivering 2200 megawatts of electricity to the Tennessee Valley Authority. Just below the plant's control room, two electricians were trying to seal air leaks in the cable spreading room, where the electrical cables that control the two reactors are separated and routed through different tunnels to the reactor buildings. They were using strips of spongy foam rubber to seal the leaks. They were also using candles to determine whether or not the leaks had been successfully plugged -- by observing how the flame was affected by escaping air.
The electrical engineer put the candle too close to the foam rubber, and it burst into flame.
The resulting fire, which disabled a large number of engineered safety systems at the plant, including the entire emergency core cooling system (ECCS) on Unit 1, and almost resulted in a boiloff/meltdown accident, demonstrates the vulnerability of nuclear plants to "single failure" events and human fallibility. ... ...


Artikelen:
- Kostbaar reactorbinnenwerk vertrok naar Amerika., Nieuws van de RDM, juli 1969, blz 10: PB-1969-07.pdf.

Meer foto's:

Bronnen:
- Artikelen hierboven.

Terug naar Overzicht