Bouwnummer RDM-001, s.s. "Dockyard I" (1), 1903, sleepboot.

Foto boven: Sleepboot "Dockyard I" (1), het eerste (voor eigen gebruik) door de RDM gebouwde schip.

Terug naar Overzicht

Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, N.V., Rotterdam.
Tonnage: 35,02 brt, 77 twvp.
Hoofdafmetingen: Loa = 24,45 m, Lpp = 22,50 m, B = 4,10/4,43 m, H = 2,40 m.
Voortstuwing: Compoundmachine, 125 ipk, 113 apk, snelheid 10 kn.
Verdere gegevens: Meetbrief r 2371, d.d. 16-06-1903.

Historie:
De sleepboot werd voor eigen gebruik gebouwd. De bouw werd uitbesteed aan de Maatschappij "De Maas" in Delfshaven, want de nieuwe werf - gelegen in Heijplaat aan de Zuidelijke Maasoever - was nog niet klaar (zie Foto 3).
Het scheepje werd op 16-06-1903 aan de RDM opgeleverd.
Als s.s. "Zeemeeuw" (RO 36) op 05-06-1917 naar J. Hatenboer, Rotterdam (Sleepboot / Trawler).
Als s.s. "Noordster" (IJM 356) op 05-11-1918 naar J. List & K. Hol, IJmuiden (Sleepboot / Trawler).
In 1919 vergaan op de Noordzee.

Meer foto's:
- Foto 1: Stoomsleepboot s.s. "Dockyard I" (1).
- Foto 2: Stoomsleepboot s.s. "Dockyard I" (1).
- Foto 3: Grondwerkzaamheden voor de latere RDM in 1902.
              Opmerking: Dit zijn twee foto's op één negatief en/of afdruk, grappig!
              De ene foto bevat de palen en de personen, met een wat vage horizon ongeveer ter hoogte van hun schouders.
              De andere foto bevat de duidelijk zichtbare horizon met de bossages en de bomen halverwege de hoogte van de
              foto. Dat het twee foto's zijn is hier goed te zien aan de donkere stukken op de palen t.p.v. deze bossages.
- Foto 4: Stoomsleepboot s.s. "Dockyard I" (1) bij de brand van de "Sommelsdijk" van de HAL in 1910.
- Foto 5: Stoomsleepboot s.s. "Dockyard I" (1) bij de brand van de "Sommelsdijk" van de HAL in 1910.
              Liggend in de Rijnhaven raakte de "Sommelsdijk" op 21 april 1910 tijdens reparaties in brand. Een gloeiende
              klinknagel viel in een ruim met creosoot. Ondanks inzet van groot materieel (o.a. 6 blusboten) brandde het schip
              geheel uit en moest voor de sloop worden afgevoerd.

Bronnen:
- 1902-1952, Een Halve Eeuw "Droogdok", uitgegeven door de RDM op 23 januari 1952.
- Gerrit van den Tol, Thailand / Roel Zwama, Rotterdam.
- Arie Aalbers, Alblasserdam.
- Sleep & Duwvaart, 17e jaargang, no. 111. Website: http://www.sleepduwvaart.nl/.
- Cornelis Nieuwland, Haven- en scheepsfotografie Rotterdam, 1905-1930, uitgeverij Diafragma.

Terug naar Overzicht