Bouwnummer RDM-002, s.s. "Zara", 1903, vracht-passagiersschip.

Foto boven: Het vracht-passagiers-postschip s.s. "Zara" (1903) van de "Österreichischer Lloyd", hier nog in Delfshaven.

Terug naar Overzicht

Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: Società di Navigazione a Vapore Zaratina, Zara.
Tonnage: 387 dwt, 720 twvp.
Hoofdafmetingen: L = 42,90 m, B = 7,10 m, H = 3,70 m.
Voortstuwing: Triple-expansie stoommachine, 387 apk, snelheid 9 kn.
Verdere gegevens:

Historie:
De bouw werd uitgevoerd op het oude terrein van de Maatschappij "De Maas", met haar gebrekkige inrichting. De eigen RDM-werf was nog in aanbouw.
De kiel werd in maart 1902 gelegd en op 15 november 1902 werd het schip te water gelaten. Op 19 februari 1903 werd ze opgeleverd als s.s. "Zara" om te participeren in het postvervoer van de "Österreichischer Lloyd". Haar naam "Zara" is ontleend aan de havenstad Zara ofwel Zadar aan de Dalmatische kust.
In 1908 ging ze over naar het nieuw-opgerichtte Österreichische Dampfschiffahrt Aktiengesellschaft "Dalmatia" in Triëst, waarin toendertijd vier kleine maatschappijen opgingen.
In 1916 gevorderd door de Kriegsmarine en gebruikt voor militair transport tussen Fiume en Albanië.
In 1918, na de ondergang van het Oostenrijks-Hongaarse rijk, onder gezag van de geallieerde strijdkrachten geplaatst.
In 1923 verkocht aan Jadranska Plovidba, Sušak, Yugoslavia en herdoopt in s.s. "Hvar". De naam "Hvar" is ontleend aan een 60 km lang eiland in de Adriatische Zee, even ten zuiden van Split gelegen.
In 1941 in beslag genomen door de Italiaanse bezetters en herdoopt in s.s. "Volosca".
In 1943 onder Duits gezag geplaatst.
In 1946 terug naar Joegoslavië.
In 1947 ging het schip over naar Jadranska Linijska Plovidba, Rijeka, Yugoslavia, werd weer herdoopt in s.s. "Hvar" en geregistreerd te Split. In december 1948 werd haar reparatie in Kraljevica voltooid. Het schip werd opnieuw geklasseerd als 100A1 bij Lloyd’s Register en haar nieuwe tonnage werd 404 grt.
In 1965 werd in Sveti Kajo bij Split begonnen met de sloop van de "Hvar" en in 1970 werd haar naam verwijderd uit het register.

Citaten:
- 1902-1952, Een Halve Eeuw "Droogdok":
... ... De wind, die zeilen van het jonge bestaan van de RDM deed bollen, woei uit het zuiden en bracht een herinnering mee aan citroenen en palmen. Want het was Società di Navigazione a Vapore Zaratina, welke de nog maar pas geborene de opdracht verleende tot het bouwen van een stoomschip, bestemd voor de vaart in de Middellandse Zee en te gebruiken voor de postdienst van de Oostenrijkse Lloyd. De RDM kweet zich voortreffelijk van haar taak, waarbij vooral niet uit het oog verloren mag worden, dat de werkzaamheden nog steeds moesten plaats vinden op het oude terrein van de Maatschappij "De Maas" met haar gebrekkige inrichting! ... ...
- "Rotterdamsche Droogdok Maatschappij", door Evert van der Schee, blz. 15 & 17:
... ... In het begin van 1903 boekte de RDM haar eerste grote opdracht, een stoomschip bestemd voor de vaart op de Middellandse Zee. De RDM schijnt die klus behoorlijk te hebben geklaard, hetgeen moge blijken uit de vele blijken van waardering. En dan te bedenken dat het karwei moest worden uitgevoerd op het oude terrein van "De Maas". ... ...
Opmerking: Hier werd waarschijnlijk het begin van het jaar 1902 bedoeld.
- Antwoord op een verzoek van De Wekker om informatie over het 60 jaar oude en nog steeds varende bouwnummer 2:
... ... Advertisment Dept / Sd No 10227, Rijeka, Joegoslavija.
Red. De Wekker, 4th august 1962.
Dear Sirs,
We are in receipt of your letter dated june 7th regarding our s.s. "HVAR" built in your shipyard. We are very sorry not being able to send you till now any photograph of the mentioned ship. As you know this ship is very old and there was not necessity to make any photograph for advertisment purpose. Besides, this ship for the moment is engaged in the regular service out of Rijeka. As soon she will come to Rijeka we shall send you photos the same time we shall send you answers on requested dates.
We remain, Dear Sirs,
Faithfully yours, (w.g.) Jadranska Linijska Plovidba. ... ...


Artikelen:
- De ouwetjes doen het nog best (2), personeelsblad "De Wekker", mei 1962, blz. 4: PB-1962-05.pdf.
- Foto en tekst, personeelsblad "De Wekker", juli 1962, blz. 7: PB-1962-07.pdf.
- Ons bouwnummer 2, personeelsblad "De Wekker", oktober 1962, blz. 6-8: PB-1962-10.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: Afbouw s.s. "Zara" in het boek "Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Shipbuilders, Engineers & Repairers,
              1904". Origineel van de Foto boven.
- Foto 2: s.s. "Zara" op zee.
- Foto 3: Passagiers Reg and Hannah Mary, aan boord van het vracht-passagiersschip s.s. "Zara" in 1903.
- Foto 4: s.s. "Zara" als het Joegoslavische s.s. "Hvar", na 1947 in dienst van Jadranska Linijska Plovidba.
- Foto 5: s.s. "Zara" als s.s. "Hvar" met op de achtergrond s.s. "Partizanka", het vlaggenschip van Jadrolinija.
- Foto 6: s.s. "Zara" als s.s. "Hvar" in dienst van Jadrolinija.
- Foto 7: Voorschip met de deuren in het kuildek van s.s. "Hvar".
- Foto 8: Een tekening van het schip, zoals het in 1903 door de RDM werd opgeleverd.
- Foto 9: Een foto uit 1962 - ontvangen van Jadranska Linijska Plovidba - van het toen bijna 60 jaar oude schip.

Bronnen:
- Artikelen hierboven.
- http://www.fleetfilerotterdam.nl/hvar47_txt_eng.htm.
- http://www.simplonpc.co.uk/Jadrolinija1.html.
- 1902-1952, Een Halve Eeuw "Droogdok", uitgegeven door de RDM op 23 januari 1952.
- "Rotterdamsche Droogdok Maatschappij" door Evert van der Schee, 1998, ISBN: 90 732 3516 2.
- Anton Heuff, Rotterdam: http://www.fleetfilerotterdam.nl.

Terug naar Overzicht