Bouwnummer RDM-154, m.s. "Platacruz" 1929, tanker.

Foto boven: De tanker m.s. "Platacruz" (1929) van Anglo-Mexican Petroleum Company, Londen / Buenos Aires.

Terug naar Overzicht

Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: Anglo-Mexican Petroleum Company, Londen / Buenos Aires.
Tonnage: 901 brt, 807 dwt, 1647 twvp.
Hoofdafmetingen: Loa = 63,70 m, Lll = 60,30 m, B = 9,50 m, H = 3,80 m.
Voortstuwing: Enkelwerkende 4-takt Werkspoor dieselmotor, 6 cilinders, 675 apk, snelheid 10 kn.
Verdere gegevens: Enkelschroef motortankschip.
Het schip is verdeeld in 8 ladingtanks met zijtanks en 5 cofferdams voor waterballast, terwijl het voorruim is ingericht voor het vervoer van benzine in bussen.
De kapitein- en stuurliedenverblijven zijn in het midscheepse dekhuis ondergebracht, die voor de machinisten en civiel personeel zijn op het achterdek. De verblijven voor de bemanning bevinden zich in de bak.
De dekwerktuigen, zoals ankerspil, kaapstand en stuurmachine, worden geheel electrisch aangedreven.

Historie:
Te water gelaten op 20-12-1928 en in februari 1929 in dienst gesteld.
De "Platacruz" werd in 1948 verkocht aan Platacruz Shell Compania Argentina de Petroleo S.A.
De "Platacruz" werd in 1964 weer verkocht en hernoemd tot s.s. "Ester B1".
In datzelfde jaar, op 15 november 1964, is ze nabij San Lorenzo gestrand, weer vlotgetrokken en daarna gesloopt.

Artikelen:
- Tewaterlating / Proeftocht / Nieuwe schepen, Het Schip: 154-HS.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: m.s. "Platacruz" op haar proeftocht.
- Foto 2: m.s. "Platacruz", met een later "fout" symbool van "die man met dat snorretje" op de schoorsteen.
              Vr 1935 betekende dat symbool in het Sanskriet "geluk" of "voorspoed".
              Nazi-Duitsland nam dit symbool over en draaide het plaatje 45 graden.
- Foto 3: m.s. "Platacruz" in een dok.
- Foto 4: m.s. "Platacruz" met ijsgang in een haven.

Bronnen:
- Artikelen hierboven.
- jdbvos en rspeur, Kombuispraat.

Terug naar Overzicht