Bouwnummer RDM-170, m.s. "Moesi", 1930, vrachtschip.

Foto boven: Het benzinetransportschip m.s. "Moesi" (1930) van N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam.

Terug naar Overzicht

Scheepswerf: RDM / NW.
Opdrachtgever: N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
Tonnage: 913 brt, 653 dwt, 1477 twvp.
Hoofdafmetingen: Lll = 62,00 m, B = 10,40 m, H = 3,70 m.
Voortstuwing: MAN enkelwerkende 4-takt dieselmotor, 8 cilinders, 500 apk, snelheid 9,5 kn.
Verdere gegevens: Het schip is genoemd naar de 750 km lange rivier Moesi (Indonesisch: Sungai Musi) in de Indonesische provincie Zuid-Sumatra (Sumatra Selatan).
De "Moesi", een raised quarterdekschip met 2 ruimen en 4 lieren, werd gebouwd voor het vervoer van benzine en olie in blikken.

Historie:
Kiellegging op 07-09-1929, te water gelaten op 20-2-1930 en in maart 1930 in dienst van de K.P.M. gesteld.
Van 1939 tot 1942: in dienst van de Koninklijke Marine voor transport van benzine.
In 1942: in dienst van de Koninklijke Marine als munitie-transportschip.
Op 28-02-1942 is het schip in de strijd tegen de Japanners, op 25 mijl Zuid-West van Banjoewangi, Bali Strait, ten onder gegaan.

Artikelen:
- Opdracht / In aanbouw / Proeftocht en overdracht / Nieuwe schepen, Het Schip: 170-HS.pdf.
- Tewaterlating van het m.s. "Musi", personeelsblad "De Wekker", augustus 1950, blz. 1-2: PB-1950-08.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: De tewaterlating van m.s. "Moesi".
- Foto 2: m.s. "Moesi" tijdens de proeftocht.

Bronnen:
- Artikelen hierboven.
- http://www.miramarshipindex.org.nz/shipyard/list?page=2&link=1933.

Terug naar Overzicht