Bouwnummer RDM-172, m.s. "Mijdrecht" (2), 1931, tanker.

Foto boven: De tanker m.s. "Mijdrecht" (1931) van Phs. van Ommeren's Scheepvaartbedrijf.

Terug naar Overzicht

Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij "De Maas" (Phs. van Ommeren N.V.).
Tonnage: 11040 dwt, 14660 twvp.
Hoofdafmetingen: L = 133,50 m, B = 17,80 m, H = 10,60 m.
Voortstuwing: Enkelwerkende 4-takt Harland & Wolff dieselmotor, B.W. type, 8 cilinders, 2750 apk, snelheid 11 kn.
Verdere gegevens:
Enkelschroef motortankschip, 212 tanks en 1 stoomverhaallier achterop.

Historie:
De tewaterlating vond plaats op 3 december 1930 en de proeftocht op 28 februari 1931.
De "Mijdrecht" werd getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot "U 70" op 7 maart 1941, toen het in konvooi "OB 293" voer. De kapitein was J. Swart. Het schip voer nog met een snelheid van 7 knopen, toen de gezagvoerder op twee streken aan stuurboord de periscoop zag. Door onmiddellijk met volle kracht naar stuurboord uit te draaien, slaagde hij er in de "U 70", die op haar eerste patrouille was, te rammen en te beschadigen. Na een jacht van 4 uur, waarbij de korvet "Arbutus" in zeven aanvallen haar gehele lading dieptebommen verbruikte, werd de U-boot gedwongen naar de oppervlakte te komen. Door onmiddellijk het vuur te openen belette zij de Duitsers het kanon te bemannen. Rammen bleek niet meer nodig; de bemanning sprong overboord en een half uur later zonk de "U 70" naar de diepte. De commandant en 25 opvarenden werden krijgsgevangenen gemaakt.
Arendnet op kombuispraat.com vermeldt over een tweede voorval: "Het schip is blijven drijven door manmoedig gedrag van o.a. HWTK v.d. Wilt en heeft daarvoor samen met kapitein A. de Bruin en telegrafist v.d. Berg er later een onderscheiding voor gekregen."
Met het konvooi JW 57, dat op 20 februari 1944 uit Loch Ewe vertrok, en dat uit 42 koopvaardijschepen bestond, maakte de "Mijdrecht" haar tweede reis naar Noord-Rusland. Drie dagen na het vertrek verschenen de eerste vliegtuigen boven het konvooi. Hoewel de vijandelijke vliegtuigen probeerden dit konvooi te vernietigen, wisten eigen beschermende vliegtuigen dit te verhinderen. Zonder verliezen te lijden kwamen de schepen op de plaats van hun bestemming aan. Thuisvarend werd de reis gemaakt in konvooi RA 58 en ook dit konvooi leed geen verliezen.
In 1951 werd het schip verkocht aan Suomen Tankkilaiva O.Y., Helsinki, Finland en omgedoopt tot m.s. "Wilma".
In 1958 werd de "Wilma" in Finland gesloopt.

Artikelen:
- Nieuwe opdrachten / Te water gelaten schepen / Nieuwe schepen, Het Schip: 172-HS.pdf.
- Het gevecht tussen de "U 70" en de "Mijdrecht": 172-U70.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: Achtersteven van m.s. "Mijdrecht", op de helling.
- Foto 2: Uitnodiging voor de tewaterlating op 3 december 1930.
- Foto 3: Uitnodiging voor de proeftocht op 28 februari 1931.
- Foto 4: m.s. "Mijdrecht" op haar proeftocht in 1931.
- Foto 5: m.s. "Mijdrecht".
- Foto 6: m.s. "Mijdrecht".
- Foto 7: m.s. "Mijdrecht".
- Foto 8: m.s. "Mijdrecht", beschadigd in de tweede wereldoolog.
- Foto 9: m.s. "Mijdrecht" na het rammen van de "U 70" door kapitein J. Swart.
- Foto 10: Kapitein J. Swart van m.s. "Mijdrecht".

- Foto 11: m.s. "Mijdrecht" in augustus 1943.
- Foto 12: m.s. "Mijdrecht", afgemeerd in een haven.
- Foto 13: m.s. "Mijdrecht" als m.s. "Wilma" van Suomen Tankkilaiva O.Y.
- Foto 14: Raadsel: is dit de proeftocht van m.s. "Mijdrecht" (bn 172) of is die van m.s. "Moordrecht" (bn 171)?

Bronnen:
- Artikelen hierboven.
- http://www.zeevlootvos.bebelaar.nl: Mijdrecht (2).
- http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?f=1&t=327&st=0&sk=t&sd=a&start=976: Arendnet.

Terug naar Overzicht