Bouwnummer RDM-189, m.s. "G.S. Walden", 1935, tanker.

Foto boven: De Britse tanker m.s. "G.S. Walden" (1935) van The Oriental Tankers Ltd. te Hongkong op haar proeftocht.

Terug naar Overzicht

Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: The Oriental Tankers Ltd., Hongkong.
Tonnage: 10627 brt, 15420 dwt, 21870 twvp.
Hoofdafmetingen: L = 147,80 m, B = 22,80 m, H = 11,30 m.
Voortstuwing: Germania Werf Dieselmotor, 8 cilinders, 3600 apk, snelheid 13 kn.
Verdere gegevens:
Enkelschroef motortankschip, Arc-form bracketless systeem, 28 ruimem, 3 lieren en 1 verhaallier.

Historie:
Tewaterlating op 15 juni 1935.
In 1940 ging het schip naar Oriental Trade & Transport Co., Ltd., Londen.
Op 03-08-1942 werd ze getorpedeerd door de onderzeeboot "U 552" (cdt. Kptlt. Erich Topp). Een bemanningslid kwam hierbij om het leven. Het schip werd later gerepareerd.
OP 14-05-1944 werd ze opnieuw getorpedeerd, nu door de onderzeeboot "U 616" (cdt. Oblt. Siegfried Koitschka). Het schip raakte hierbij beschadigd, maar kon weer gerepareerd worden.
In 1952 ging het schip naar Menara Cie. d'Armement Pétrolier de Maghreb "APMA" (Compagnie d'Armement du Maghreb "AMAG"), Casablanca MO.
In 1955 ging ze naar ALBA "Cosarma" Cia. Sicula di Armamento, Palermo (CITMAR, Venice) IT 348.
Op 10-03-1942 arriveerde ze bij La Spezia (Cant. Navali del Golfo) om daar gesloopt te worden. De sloop begon in mei 1962 en werd in dat jaar voltooid.

Citaten:
- "Rotterdamsche Droogdok Maatschappij" door Evert van der Schee, blz. 44:
... ... Ook in de nieuwbouw werd een record bereikt. Men boekte de bouw van het motorschip "G.S. Walden" - een tanker van 15.000 ton, de grootste welke ooit in Nederland was gebouwd. Was 1934 daarmee een gunstig jaar? Nee, eigenlijk niet. Eind 1934 werkten er nog maar 1700 mensen bij de RDM. ... ...
- nl.wikipedia.org:
... ... 14 mei 1944. De "U 616" viel het konvooi GUS-39 aan en beschadigde twee geallieerde vrachtschepen, de "G.S. Walden" en de "Fort Fidler". Onmiddellijk begonnen de geallieerde cargovloot een zigzagkoers te varen. Vliegtuigen van 5 squadrons en 7 Amerikaanse torpedobootjagers zetten de jacht in op de "U 616" totdat hij vernietigd werd op 17 mei. ... ...
- www.uboat.net/allies/merchants/ships/3251.html:
... ... At 03:05 hours on 3 August 1942, "U 552" fired two torpedoes at the convoy ON-115 east of Cape Race in 45°52N and 47°15W (BC 5778) and observed a hit aft on a tanker and at the bow of a freighter, both vessels stopped. The "G.S. Walden" was damaged and the "Lochkatrine" was sunk. One crew member on "G.S. Walden" was killed, but the tanker managed to reach port and was repaired. ... ...
... ... At 02:30 hours on 14 May 1944, "U 616" attacked the convoy GUS-39 and damaged the "G.S. Walden" and "Fort Fidler". ... ...


Artikelen:
- Tewaterlating "G.S. Walden", door C.J. Spelbrink: 189-TeWaterLating.pdf.
- Nieuwe opdracht / Te water gelaten / Proeftocht / Nieuwe schepen, Het Schip: 189-HS.pdf.
- Het motorschip "G.S. Walden" te water gelaten / Proeftochten / Het motortankschip "G.S. Walden",
  the first Arc-form tanker
, Schip en Werf: 189-S&W.pdf (10 MB).
- Tewaterlating m.s. "G.S. Walden", Nieuwe Leidsche Courant: 189-NLC.pdf.
- Tewaterlating van het m.s. "G.S. Walden", krantenartikel: 189-Krant.pdf.
- Foto "G.S. Walden", Nieuws van de RDM, mei 1968, blz 16: PB-1968-05.pdf.
- Herinneringen aan de "G.S. Walden", Nieuws van de RDM, juni 1968, blz 20: PB-1968-06.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: Het vlak van het schip net na de kiellegging op 2 januari 1935.
- Foto 2: Een deel van de dubbele bodem met de motorfundatie in de takels.
- Foto 3: Het schip in aanbouw op de helling.
- Foto 4: Dwarsspanten en het langsschot op 14 februari 1935.
- Foto 5: Het plaatsen van een dwarsschot.
- Foto 6: Het voorschip op 1 maart 1935.
- Foto 7: De gietijzeren achtersteven.
- Foto 8: De 3600 pk Krupp 2-takt enkelwerkende dieselmotor.
- Foto 9: De manoeuvreerstand.
- Foto 10: De stuurmachine.

- Foto 11: Het schip nadert haar voltooiing voor de tewaterlating.
- Foto 12: Uitnodiging voor de tewaterlating op 15 juni 1935.
- Foto 13: m.s. "G.S. Walden", op de helling, vlak voor haar tewaterlating.
- Foto 14: De heer en mevrouw G.S. Walden arriveren bij de RDM voor de tewaterlating.
- Foto 15: Mevrouw G.S. Walden en ir. A. Knape (directeur RDM), onderweg naar de helling voor de tewaterlating.
- Foto 16: Het hanteren van het bijltje, de tewaterlating van m.s. "G.S. Walden" door mevrouw G.S. Walden.
- Foto 17: Daar gaat ze, de tewaterlating van m.s. "G.S. Walden" door mevrouw G.S. Walden. Naast haar D.C. Endert Jr.
- Foto 18: Ze verlaat de helling, de tewaterlating van m.s. "G.S. Walden".
- Foto 19: Het schip is in haar element, de tewaterlating van m.s. "G.S. Walden".
- Foto 20: m.s. "G.S. Walden", net na haar tewaterlating.

- Foto 21: m.s. "G.S. Walden", net na haar tewaterlating.
- Foto 22: Het vertrek van m.s. "G.S. Walden" voor haar proeftocht.
- Foto 23: m.s. "G.S. Walden" op haar proeftocht.
- Foto 24: m.s. "G.S. Walden".
- Foto 25: De Duitse onderzeeboot "U 552", die m.s. "G.S. Walden" in 1942 torpedeerde maar deze slechts beschadigde.
- Foto 26: De Duitse onderzeeboot "U 616", die m.s. "G.S. Walden" in 1944 torpedeerde maar deze slechts beschadigde.


Films:
- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tewaterlating_MS_G.S._Walden_Weeknummer_35-25_-_Open_Beelden_-_29767.ogv
Een bijna 1 minuut durende WikiMedia film van de tewaterlating van de "G.S. Walden".

Bronnen:
- Artikelen hierboven.
- http://www.uboat.net/allies/merchants/ships/3251.html.
- http://www.aukevisser.nl/others/id671.htm.
- 1902 - 1952, Een Halve Eeuw "Droogdok", uitgegeven door de RDM, 23 januari 1952.

Terug naar Overzicht