Bouwnummer RDM-254, s.s. "Koblenz", 1945, Kasko Vorpostenboot.

Foto boven: Vorpostenboot s.s. "Koblenz" (1945), afgebouwd als stoomloodsvaartuig s.s. "Arcturus" (1948).

Terug naar Overzicht

Scheepswerf: RDM / NW.
Opdrachtgever: Deutsche Schiff- und Maschinenbau A.G. (Deschimag), Seebeck.
Tonnage: 1024 ton wvp.
Hoofdafmetingen: Loa = 56,22 m, Lll = 50,25 m, B = 9,16 m, H = 4,98 m, d = 4,19 m.
Voortstuwing: VTE triple expansie stoomturbine, 1 ketel, 750 ipk, snelheid 12 kn.
Verdere gegevens als opgeleverd stoomloodsvaartuig:
Bemanning 22 man, 24 loodsen en 6 leerling-loodsen, dus maximaal 52 opvarenden.
Er is een 60 kw turbo-dynamo voor licht en kracht aan boord en tevens een 40 kw dieselgenerator.
Er zijn 4 loodsjollen aan boord, waarvan 2 met een motor. Er bevinden zich hydraulische kranen aan SB en aan BB, waarmede zowel de jollen als de motorjollen met bemanning te water en weer aan boord gezet kunnen worden. Stuurmachine en ankerspil worden eveneens hydraulisch bediend. Het kombuis is voorzien van een electrisch fornuis.
De verblijven en de salon worden kunstmatig geventileerd en door een heetwater-installatie centraal verwarmd. De ruimten zijn zeer ruim, geriefelijk en modern ingericht. Vooral de grote salon, waarin 24 personen gemakkelijk aan tafel kunnen zitten, is zeer smaakvol ingericht.

Historie:
Kiellegging op 28 maart 1943 en op 23 december 1944 te water gelaten als Vorpostenboot s.s. "Koblenz".
Tegen het eind van de oorlog werd het casco haastig door de bezetters weggevoerd. Na de bevrijding werd deze als oorlogsbuit weer naar de NW-werf teruggevoerd.
Na WO-II werd het schip op 18 februari 1948 - als verbouwde stoomloodskotter (opdracht in mei 1946) en hernoemd tot loodsvaartuig s.s. "Arcturus" - overgedragen aan de afdeling Loodswezen van het Ministerie van Marine. De proeftocht had in de twee dagen daarvoor plaats gehad.
Op 27 februari 1948 vertrok het schip van de NW-werf in Schiedam naar Vlissingen, teneinde daar de voor Antwerpen bestemde, alsmede de vandaar vetrekkende schepen te beloodsen.
Op 09-02-1967 werd het schip door Domeinen verkocht aan Simon's Scheepssloperij Feijenoord te Rotterdam (tezamen met s.s. "Markab" en s.s. "Zierikzee").

Citaten:
- www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/km/vboote/vfl1-20.htm:
... ... 16. Vorpostenflottille.
Im Juli 1940 wurde die 16. Vorpostengruppe mit den Schiffen "Koblenz"
(bn 254), "Alteland" und "Schleswig" aufgestellt. Am 20.09.1940 zur 16. V-Flottille vergrößert. Aufgelöst im Juli 1945. Operationsgebiete: im 1940 das Westraum und von 1941 bis 1945 als Sicherungs- und Geleitdienst im Kattegatt und Skagerak (Stützpunkt Frederikshavn).
Zur Flotte gehörte zeitweilig die "WBS 12" / "Teutoburger Wald"
(bn 253), das an das Deutsche Hydrographische Institut abgegeben wurde. ... ...

Artikelen:
- Schip en Werf: 254-S&W.pdf.
- Stoomloodsvaartuig "Arcturus", personeelsblad "De Wekker", maart 1948, blz. 2-3: PB-1948-03.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: Het stoomloodsvaartuig "Arcturus", gebouwd voor het Loodswezen, tijdens haar proeftocht op 16 februari 1948.
- Foto 2: s.s. "Arcturus".
- Foto 3: s.s. "Arcturus".
- Foto 4: Stoomloodsvaartuig s.s. "Arcturus".
- Foto 5: Opstelling stuurboords sloepenkraan.
- Foto 6: Sloependek met roeijol en bakboords sloepenkraan.
- Foto 7: Hydraulische stuurmachine.
- Foto 8: Dagverblijf voor 24 loodsen.
- Foto 9: Achterwand stuurhuis met kaartentafel.
- Foto 10: Hydraulische ankerlier.

- Foto 11: Dagverblijf "Etat-Major".
- Foto 12: Voorzijde stuurhuis.
- Foto 13: Dagverblijf matrozen.
- Foto 14: Daghut schipper.
- Foto 15: s.s. "Arcturus" tijdens de proeftocht.
- Foto 16: De "Arcturus", tijdens de oorlog besteld als stoomtrawler "Koblenz" bij scheepswerf R.D.M., Rotterdam,
                en in 1948 afgebouwd als loodsboot.


Bronnen:
- http://www.navypedia.org/ships/germany/ger_esc_este.htm.
- http://oceania.pbwiki.com/Rotterdam+DD.
- http://www.lichtschepen.com.

Terug naar Overzicht