Bouwnummer RDM-257, m.s. "Bacchus", 1949, wijntanker.

Foto boven: De Franse wijntanker m.s. "Bacchus" op de Nieuwe Waterweg in juli 1949.

Terug naar Overzicht

Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: Gouvernement Français, Soflumar, Soc. d'Armement Fluvial et Maritime, Rouen, Frankrijk.
Tonnage: 3256 brt, 3980 dwt, 6122 twvp.
Hoofdafmetingen: Loa = 101,80 m, Lll = 96,00 m, B = 14,40 m, H = 8,10 m, d-zomer = 5,88 m.
Voortstuwing: WF-Doxford motor, 3 cilinders met 2 zuigers per cilinder, 2100 apk, 110 omw/min, snelheid 12 kn.
Verdere gegevens: IMO-nummer 5033466.
"Bacchus" is in de Romeinse godsdienst de god van de wijn, alsmede de god van de roes en de dronkenschap.
Dit tankschip is van een heel bijzonder type daar het speciaal is ingericht voor het vervoer van 3650 ton wijn of alcohol in 40 tanks, van verschillende inhoud, waaruit het door electrische pompen door koperen leidingen wordt gelost. De wanden van de ladingtanks zijn bijna overal geheel glad om het schoonmaken te vereenvoudigen. Het schoonspuiten zal geschieden door automatische sproeimachines. Het gedeelte van de ladingtanks is geheel electrisch gelast, terwijl de buitenromp gedeeltelijk gelast en gedeeltelijk geklonken is.
De bouw van dit schip op de helling is geschied volgens de zogenaamde "sectie-bouw" methode, waarbij delen tot een gewicht van 25 ton in de werkplaatsen geheel aan elkaar gelast worden, om vandaar door lorries en kranen naar de helling gebracht, gesteld en aan elkaar gelast te worden.
In de machinekamer is een 3 cylinder Doxford motor geplaatst van 2100 pk, vervaardigd door de Machinefabriek Wilton-Fijenoord te Schiedam. Dit is de eerste in Nederland gebouwde motor van dit type.
Voor het opwekken van de electrische stroom voor de electrisch gedreven lading- en ballastpompen en de hulpwerktuigen in de machinekamer zijn twee hulpdiesels beschikbaar van 70 pk en één van 200 pk, allen van het fabrikaat Davey Paxman. De dekwerktuigen, ankerspil en kaapstander worden electrisch gedreven en de stuurmachine is van het electrisch-hydraulische systeem met telemotor.
Het roer is gebouwd volgens een bijzondere constructie met een holle roerkoning en een gelast roerframe met een stroomlijnvormige houten bekleding.
De dekhuizen zijn in sterk naar voren komende stroomlijnvorm uitgevoerd. De verschillende eetzalen zijn in het achterschip, de kapitein's salon en de salon officieren zijn in het midscheeps geplaatste dekhuis ondergebracht. De verwarming van de verblijven geschiedt door een met olie gestookte kachel, waarbij warm water door de radiatoren circuleert. Een stoomketel is op dit schip niet aanwezig.
Het schip zal worden uitgerust met radio, gyrokompas, echolood en luidspreker-installatie.
Zowel het schip als de voortstuwingsinstallatie worden geheel gebouwd volgens de voorschriften van de hoogste klasse, en onder toezicht van Bureau Veritas.

Historie:
Het motorschip "Bacchus" werd ontworpen - naar aanwijzingen van en in samenwerking met Soflumar te Parijs en de RDM - door het Technisch Adviesbureau B.C. van Ommeren te Rotterdam, één en ander in opdracht van de Franse Regering. Zowel het schip als de voortstuwings-installatie werden geheel gebouwd volgens de voorschriften van de hoogste klasse - en onder toezicht van - Bureau Veritas.
Het schip werd op 26 februari 1949 te water gelaten. De doopplechtigheid werd verricht door Madame A. Legrand, echtgenote van één der directeuren van Soflumar.
De verdere afbouw werd ongeveer 6 weken "vertraagd", doordat het inwendige van de stalen wijntanks een aparte behandeling met een speciale verf kregen. Ter voorkoming van toekomstige schade aan de zeer gevoelige wijnlading, moest dit zeer zorgvuldig geschieden. Gedurende deze "verfperiode" kon daardoor niet door de RDM aan boord gewerkt worden.
De technische proefvaart vond van 14 tot en met 16 juli 1949 plaats, waarna m.s. "Bacchus" overgedragen werd aan de reder.
In 1956 werd m.s. "Bacchus" bij de Cyprus-crisis betrokken, door het Franse leger - wat daar ten behoeve van de Verenigde Naties aanwezig was - met wijn te bevoorraden (bron: Ron Bebelaar).
In 1962 naar Soflumar, Transport de Vins, Rouen.
In 1965 naar Phs. van Ommeren (France), S.A., Rouen.
In 1972 als m.s. "Mascara" naar Compagnie Nationale Algérienne de Navigation, Algiers AL.
In april 1980 in Burriana gesloopt door Aguilar y Peris.

Artikelen:
- Tewaterlating m.s. "Bacchus", personeelsblad "De Wekker", maart 1949, blz. 1-2: PB-1949-03.pdf.
- Het motorschip "Bacchus" gereed, personeelsblad "De Wekker", juli 1949, blz. 4: PB-1949-07.pdf.
- Schip en Werf: 257-S&W.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: Algemeen Plan van m.s. "Bacchus".
- Foto 2: Spoelapparaat voor het reinigen van de wijntanks.
- Foto 3: Roer en schtersteven volgens het ontwerp van Technisch Adviesbureau B.C. van Ommeren.
- Foto 4: Uitnodiging voor de tewaterlating op 26 februari 1949.
- Foto 5: De tewaterlating van m.s. "Bacchus".
- Foto 6: De tewaterlating van m.s. "Bacchus".
- Foto 7: Eerste DOXFORD type 560LB3LS motor van WF, gebouwd voor m.s. "Bacchus".
- Foto 8: Een ander aanzicht van deze motor.
- Foto 9: Startcentrale, geplaatst in de machinekamer, vervaardigd door A. de Hoop, Rotterdam.
- Foto 10: Startcentrale voor de wijn- en ballastpompen, fabrikaat A. de Hoop, Rotterdam.

- Foto 11: m.s. "Bacchus" op zee.
- Foto 12: De wijntanker "Bacchus" in Oran (Algerije) met een jong matroosje, die inmiddels ook wel oma zal zijn.
- Foto 13: Artikel in het Utrechtsch Nieuwsblad van 3 februari 1949.


Bronnen:
- Schip & Werf, 1949.
- http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=1120.
- R.E. Zwama, Rotterdam, website: http://www.zwama.de/shiplover/.

Terug naar Overzicht