Bouwnummer RDM-281, m.s. "Rimon", 1951, vracht-passagiersschip.

Foto boven: Het vracht-passagiersschip m.s. "Rimon" (1951) van Zim IsraŽl Navigation Co. Ltd., Haifa, Israel.

Terug naar Overzicht

Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: Zim IsraŽl Navigation Co. Ltd., Haifa, Israel.
Tonnage: 3998 dwt, 6150 twvp.
Hoofdafmetingen: Loa = 107,47 m, Lll = 99,50 m, B = 14,20 m, H = 8,60 m, d = 5,97 m.
Voortstuwing: 10 cilinder enkelwerkende 2-takt dieselmotor, 136 omw/min, 3000 apk, snelheid 14 kn.
Verdere gegevens: De Hebreeuwse naam "Rimon" betekent granaatappel, een vrucht, die het product is van de IsraŽlische fruitcultuur.
Het m.s. "Rimon" is in hoofdzaak gebouwd voor het vervoer van fruit, waarvoor de 3 ruimen en het tussendek mechanisch worden geventileerd.
In zes geriefelijk en modern ingerichte twee-persoons hutten kunnen 12 passagiers een aangenaam verblijf vinden. Bovendien kunnen ze beschikken over een smaakvol betimmerde eetzaal en dito rooksalon.
Ook de bemanning is ondergebracht in modern ingerichtte hutten, de officieren in ťťn-persoons en de lagere bemanning in twee-persoons hutten. Ook zij beschikken over eet- en rookzalen.
Het schip is uitgerust met 2 laadpalen en 2 masten, respectievelijk voorzien van 2-3 tons, 4-5 tons, 1-15 tons en 4-5 tons stalen laadbomen, die bediend worden door 10 electrische lieren. Ankerspil, stuurmachine en verhaalspil worden eveneens door electromotoren gedreven.
De navigatie zal geschieden met de nieuwste instrumenten, zoals radio-richtingzoeker, echolood, automatische besturing met behulp van een gyro-kompas, radar-installatie, enz.

Historie:
De tewaterlating van het schip vond plaats op 16 april 1951. De doopplechtigheid werd verricht door mevrouw T. Amir, echtgenote van de gezant van IsraŽl in de Benelux-landen. De "Muziekvereniging Dockyard" bracht hierbij het IsraŽlische volkslied ten gehore. Deze gebeurtenis werd door een groot aantal belangstellenden, o.a. uit IsraŽl en uit binnen- en buitenlandse Joodse kringen, bijgewoond. De tewaterlating van dit schip was voor de de IsraŽlische natie een grote gebeurtenis, aangezien dit het eerste schip was dat namens haar en onder toezicht van haar vertegenwoordigers gebouwd werd. Aan mevrouw T. Amir werd door de RDM als herinnering een - in een fraaie leren stempelband gevatte - ooorkonde aangeboden, waarop in Hebreeuwse letters vermeld staat dat voor rekening van de RDM een aantal bomen in IsraŽl geplaatst kunnen worden.
De proeftocht en de overdracht van het schip vonden plaats op 4 september 1951.
Het schip werd na 50 jaren in 2001 gesloopt.

Artikelen:
- Nieuwe opdracht, personeelsblad "De Wekker", april 1950, blz. 1-2: PB-1950-04.pdf.
- Tewaterlating m.s. "Rimon", personeelsblad "De Wekker", april 1951, blz. 4-5: PB-1951-04.pdf.
- Motorschip "Rimon", Schip en Werf: 281-S&W.pdf.
- m.s."Rimon", personeelsblad "De Wekker", september 1951, blz. 1: PB-1951-09.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1 t/m 7: De tewaterlating van m.s. "Rimon" in 1951.
- Foto 8: De tewaterlating van m.s. "Rimon" in 1951.
- Foto 9: De "Muziekvereniging Dockyard" van het personeel van de RDM bij de tewaterlating.
- Foto 10: Een foto van de tewaterlating van m.s. "Rimon", zoals deze nu nog (eind 2010) in een repetitieruimte van de
                "Muziekvereniging Dockyard" in de voormalige cantine van de RDM hangt.

- Foto 11: Een mooie reproductie door Rob van den Broek van voorgaande Foto 10.
- Foto 12: Het complete m.s. "Rimon" op een donkere septemberdag in 1951.


Bronnen:
- Artikelen hierboven.

Terug naar Overzicht