Bouwnummer RDM-302, s.s. "Doelwijk", 1963, tanker.

Foto boven: Het turbinetankschip "Doelwijk" van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, in time charter varend voor
                      Shell Tankers.

Terug naar Overzicht

Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: N.V. Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam.
Tonnage: 31051 brt, 47000 dwt.
Hoofdafmetingen: Loa = 231,48 m, Lpp = 221,89, m, B = 31,24 m, H = 15,70 m, d = 11,58 m.
Voortstuwing: RDM Pametrada HD en LD stoomturbines, 16000 apk, schroef: 106 omw/min, snelheid: 16 kn.
Verdere gegevens: Roepletters: PDRF, IMO nummer: 5403233, klasse: Lloyd's Register 100A1 "Carrying Petroleum in Bulk".

Historie:
De tewaterlating door mevrouw C.T.M. Steenberghe - Ausems vond op op 12 oktober 1962 plaats. De overdracht van het schip was op 4 januari 1963.
Op 4 januari 1963 vertrok s.s. "Doelwijk" vanuit Rotterdam, met gezagvoerder I.J.L. Risseeuw, in time charter varend voor Shell Tankers N.V. te Rotterdam.
In 1970 naar Holland Bulk Transport N.V. met behoud van naam.
In mei 1977 naar Nedlloyd Bulk B.V. te Rotterdam en herdoopt tot s.s."Maaswijk".
Op 25 augustus 1978 te Curaçao overgedragen en herdoopt tot s.s. "Eptanissos".
In 1984 herdoopt tot s.s. "Dionissos".
Op 22 september 1985 gearriveerd voor de sloop in Pusan, Zuid-Korea.

Citaten:
- www.kombuispraat.com (Jos Komen), 12-11-2011:
... ... Met de Nedgulf-tankers kwamen we de "Onoba", de "Ondina" en de "Doelwijk" regelmatig tegen op de route van en naar de PG. Mooie indrukwekkende schepen, maar die schoorsteentjes ... ... Die O-tankers hadden van die zuurstokkies en de "Doelwijk" had een vreemd puntmutsje. ... ...

Artikelen:
- Verbeterde constructievormen, personeelsblad "De Wekker", augustus 1962, blz. 4-5: PB-1962-08.pdf.
- De tewaterlating van de "Doelwijk", personeelsblad "De Wekker", oktober 1962, blz. 1-3: PB-1962-10.pdf.
- Oplevering "Doelwijk", personeelsblad "De Wekker", januari 1963. 8-9. PB-1963-01.
- Schip en Werf: 302-S&W.pdf.
- The Structure of British Industry - a Symposium, Cambridge University Press, 1958, deel 1, blz. 113:
  285-PametradaCambridge.pdf.
- De Stoomtubine door W. Morée, blz. 228 t/m 237: 285-PametradaMoree.pdf.
- Enige schoolnotities uit 1968 over de Pametrada stoomturbine van Harry G. Hogeboom: 285-PametradaNotities.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: Het s.s. "Doelwijk" op de helling.
- Foto 2: Het s.s. "Doelwijk", vlak voor haar tewaterlating op 12 oktober 1962.
- Foto 3: De tewaterlating van s.s. "Doelwijk", doopster mevrouw C.T.M. Steenberghe - Ausems.
- Foto 4: De tewaterlating van s.s. "Doelwijk", het verlaten van de helling.
- Foto 5: De tewaterlating van s.s. "Doelwijk", KRL-directeur B.E. Ruys en RDM-directeur K. van der Pols.
- Foto 6: Uitnodiging voor de overdracht op 4 januari 1963.
- Foto 7: Het s.s. "Doelwijk" verlaat de werf.
- Foto 8: Het s.s. "Doelwijk", in dienst van Holland Bulk Transport.
- Foto 9: Het s.s. "Doelwijk".
- Foto 10: Het s.s. "Doelwijk" op zee.

- Foto 11: Het s.s. "Doelwijk" op zee.
- Foto 12: Het s.s. "Doelwijk" op zee.
- Foto 13: Het s.s. "Doelwijk" op zee.
- Foto 14: Het s.s. "Doelwijk".
- Foto 15: Het s.s. "Doelwijk".
- Foto 16: Het s.s. "Doelwijk" in de Rode Zee, foto genomen vanaf de "Mississippi Lloyd", 1964.
- Foto 17: Het s.s. "Doelwijk" in de Rode Zee.
- Foto 18: Het s.s. "Doelwijk" als s.s. "Eptanissos", Griekenland, 1975.
- Foto 19: Het s.s. "Doelwijk".
- Foto 20: Van boven naar beneden: De (voormalige) "Chelwood Beacon", de "Barendrecht", de "Avedrecht", de "Doelwijk"
                en een tanker uit de "Maas"-serie van Ruijs Bulk Transport, opgelegd in de Eemshaven bij Delfzijl
                tijdens de oliecrisis in 1975 en 1976.


- Foto 21: De roersteven van s.s. "Doelwijk".
- Foto 22: Het tekenen van het gastenboek door de doopster, mevrouw C.T.M. Steenberghe - Ausems.
- Foto 23: De betreffende bladzijde uit het gastenboek.
- Foto 24: Enkele uren voor de tewaterlating.
- Foto 25: Eén van de zes ramploegen in aktie.
- Foto 26: Zeer vlot ging de "Doelwijk" te water (binnen 26 seconden).
- Foto 27: De "Doelwijk", bij haar oplevering door de RDM.
- Foto 28: Het stuurhuis.
- Foto 29: De machinekamer in bedrijf.
- Foto 30: De eetzaal van de bemanning.


- Foto 31: De rook- en eetsalon van de officieren.
- Foto 32: Het centrale trappenhuis.
- Foto 33: De zitkamer van de kapitein.
- Foto 34: Het schip in aanbouw op de helling.
- Foto 35: Het s.s. "Doelwijk".


Bronnen:
- Artikelen hierboven.
- http://http://www.zeevlootvos.bebelaar.nl/HTML%20CD/Avedrecht.htm.
- Theo Horsten, Griekenland, http://www.kombuispraat.com/.
- Harry G. Hogeboom, Canada, http://www.kombuispraat.com/.

Terug naar Overzicht