Bouwnummer RDM-306, m.s. "Grotedyk", 1962, vracht-passagiersschip.

Foto boven: De tewaterlating van m.s. "Grotedyk" (1962) voor de Holland Amerika Lijn te Rotterdam.

Terug naar Overzicht

Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: Holland Amerika Lijn, Rotterdam, Central America Service.
Tonnage: 7222 brt, 3794 nrt, 10363 dwt.
Hoofdafmetingen: Loa = 162,73 m, Lpp = 148,60 m, B = 20,55 m, H = 12,49 m, d = 8,15 m.
Voortstuwing: Stork diesel motor, 2 tew, 8 cilinders, type Hotlo, 10400 bhp, 115 omw/min, snelheid 17 kn.
Verdere gegevens:
Open shelterdek type, 2 dekken, 22 laadbomen, maximaal 57 opvarenden.
Er werden (in 2009) door de Stichting "SOS-Hotlo" (Save Our Stork) pogingen ondernomen om de laatste nog werkende Stork-Hotlo (6 cilinders) naar Nederland te krijgen en in Hengelo ten toon te stellen, zie http://www.varenisfijner.nl/save_our_stork.htm.

Historie:
Kiellegging op 27-02-1961, tewaterlating op 03-05-1962 en overdracht op 23-08-1962. De maidentrip begon op 25-08-1962.
Op 15-01-1973 overgegaan naar Trans-Oceaan (HAL).
In januari 1975 naar International Transport (ICT), Rotterdam.
In 1978 verkocht naar Panama.
In januari 1980 in brand geraakt te Tampico, Mexico en "total loss" verklaard.
Op 04-06-1980 aanvang sloop te Kaohsiung, Taiwan.

Citaten:
- www.kombuispraat.com, 20-07-2009, Ton Pekel:
... ... Ik ken alle G-schepen van de HAL en de "Gaasterdyk" en de "Grotedyk" hadden een Stork-Hotlo. De twee andere G-schepen, de "Grebbedyk" en de "Gorredyk", hadden een MAN. ... ...
Bovengenoemde eerste twee G-schepen werden bij de RDM gebouwd en de andere twee bij Wilton-Fijenoord.

Artikelen:
- Schip en Werf: 306-S&W.pdf.
- Tewaterlating m.s. Grotedyk, personeelsblad "De Wekker", mei 1962, blz. 1-3: PB-1962-05.pdf.
- 50 jaar Gulfdienst, personeelsblad "De Wekker", augustus 1962, blz. 1-3: PB-1962-08.pdf.
- De nieuwe "Grotedyk", personeelsblad "De Wekker", september 1962, blz. 3-4 en 6-7: PB-1962-09.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: Een groep kinderen of een schoolklas bij de kiellegging van m.s. "Grotedyk".
- Foto 2: Uitnodiging voor de tewaterlating op 3 mei 1962.
- Foto 3: De tewaterlating, m.s. "Grotedyk" wordt gedoopt.
- Foto 4: m.s. "Grotedyk" op technische proefvaart.
- Foto 5: De rook- en eetsalon van de officieren op m.s. "Grotedyk".
- Foto 6: De stuurhut van m.s. "Grotedyk".
- Foto 7: m.s. "Grotedyk" op weg naar zee.
- Foto 8: m.s. "Grotedyk".
- Foto 9: m.s. "Grotedyk" als m.s. "Incotrans 1".
- Foto 10: m.s. "Grotedyk" als m.s. "Incotrans 1".

- Foto 11: m.s. "Grotedyk".
- Foto 12: Sierlijke schoorsteen.
- Foto 13: Brugfront met uitstekend stuurhuis.
- Foto 14: Moderne navigatiemiddelen.
- Foto 15: Scherp en slank.
- Foto 16: Fraai van lijn.
- Foto 17: Kijkje vanaf de commandobrug naar vr.
- Foto 18: Eetsalon officieren.
- Foto 19: Zitkamer kapitein.
- Foto 20: Krantenbericht van 4 mei 1920 over de tewaterlating.


Bronnen:
- Artikelen hierboven.
- http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?f=1&t=2651&start=544.

Terug naar Overzicht