Bouwnummer RDM-315, m.s. "Moerdyk", 1965, vrachtschip.

Foto boven: Vrachtschip m.s. "Moerdijk" (1965), het laatste conventionele vrachtschip van de Holland-Amerika Lijn.

Terug naar Overzicht

Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: Holland-Amerika Lijn, Rotterdam.
Tonnage: 11127 brt, 5920 nrt, 12500 dwt.
Hoofdafmetingen: Loa = 166,42 m, Lll = 152,40 m, B = 21,09 m, H = 12,80 m, d = 9,15 m.
Voortstuwing: Stork 65 W 85/170 dieselmotor, 6 cilinders, 14000 apk, 115 omw/min, snelheid 18,5 kn.
Verdere gegevens: Roepletters PGAO, IMO nummer 6502763, maximaal 56 opvarenden.
De "Moerdyk" is van het gesloten shelterdeck-type.
Het schip heeft zes ruimen: vijf vr en een achter de machinekamer. Alle ruimen worden mechanisch geventileerd en zijn aangesloten op een luchtdroog installatie. In de ruimen 3, 4 en 5 zijn de koelruimen en de koelkamers ondergebracht, met een totale inhoud van 135.170 cu.ft. Zes koelkamers, bestemd o.a. voor diepvriesprodukten, handhaven een minimum temperatuur van 30 C; de overige koelkamers en koelruimen een minimum temperatuur van 20 C. De temperatuur in elke ruimte kan apart worden geregeld. Ten behoeve van fruitvervoer is een CO2-meetinstallatie aangebracht.
Stalen luiken van het type single pull" sluiten de ruimen op het bovendek af; de tussendekken hebben stalen luiken die hydraulisch worden bediend en, als ze gesloten zijn, het dek geheel vlak afsluiten. Daardoor kunnen de vorkheftrucks ongehinderd rijden.
Om snel te kunnen laden en lossen zijn 21 laadbomen beschikbaar. Achttien voor 5 ton, twee voor 10 ton en een voor 60 ton last. Zij worden bediend d.m.v. 24 elektrische laadlieren en 18 elektrische hangerlieren. Voor het meren en verhalen zijn op de bak en op het achterschip automatische meerlieren geplaatst, twee voor en twee achter, elk met een maximum trekkracht van 10 ton.
Om de ladingschade ten gevolge van slingeren zoveel mogelijk te beperken, zijn aan de achterzijde van ruim 5 twee anti-slingertanks ingebouwd. De voortstuwing geschiedt door middel van een 6 cilinder enkelwerkende tweetakt dieselmotor, fabrikaat Stork. Bij 115 omwentelingen per minuut wordt een vermogen ontwikkeld van 14.000 apk. De vier hulpmotoren voor het aandrijven van de draaistroomgeneratoren hebben elk een vermogen van 300 kVA. De verdamper installatie, voor het maken van zoet water uit zeewater heeft een capaciteit van 50 ton per etmaal.
Naast de gebruikelijke nautische instrumenten is de Moerdyk uitgerust met een A.E.I. radarinstallatie, een echolood, een log en een richtingzoeker. Voorts is er een aansluiting voor een Decca navigator en een 28 kanaals Philips V.H.F. telefonie installatie. Het radiostation op de "Moerdyk" beschikt bovendien nog over een 500 Watt midden- en hoog frequente telefoniezender. Hierdoor is het schip over een grote afstand telefonisch te bereiken.
De verblijven voor officieren en manschappen zijn modern ingericht. Vrijwel alle officieren en onderofficieren beschikken over een n-persoons hut; de overige bemanningsleden zijn in twee-persoons hutten ondergebracht. In alle hutten kan een radiotoestel worden aangesloten op het centraal radio-antenne systeem. De hutten, eetzalen en dienstverblijven zijn airconditioned.
Voor ontspanning op zee is televisie aan boord. In de eetzaal officieren staat een moedertoestel, een monitor met afzonderlijke luidsprekers in de eetzaal voor de overige bemanningsleden. In beide ruimten is bovendien nog een speciale radio-ontvanger opgesteld.
Laadruiminhoud, incl. koelruimen en speciale lading: 620.050 cu.ft. Inhoud koelruimen: 135.170 cu.ft. Inhoud ruimten voor spec. lading: 6.590 cu.ft.
De "Moerdyk" werd reeds bij de kiellegging geadopteerd door de School met de Bijbel te Zwijndrecht. Het Hoofd van de school, de heer J. Schalkoord, was met enkele scholieren bij de overdracht aanwezig.

Historie:
Kiellegging op 06-02-1964, doop en tewaterlating door mevr. Fokma - Bosman (echtgenote van mr. J.J. Fokma, president-commissaris van de Holland-Amerika Lijn) op 01-12-1964, proefvaart op 26-04-1965 en in dienst stelling op 06-05-1965.
In 1973 als m.s. "Moerdyk" naar Scheepvaart Maatschappij "Trans-Oceaan" B.V., Rotterdam.
In 1973 herdoopt tot m.s. "H. Capelo".
In 1986 herdoopt tot m.s. "Aveiro".
Op 3 maart 1986 vertrek van Lissabon naar Piraeus. In april 1986 verkocht voor sloop te Nantong. Op 12 juli 1986 voor anker bij Manilla. Op 7 augustus 1986 gearriveerd te Nantong, China, voor de sloop.

Artikelen:
- Foto en tekst, bedrijfsblad "Nieuws van de RDM", februari 1964, blz. 11: PB-1964-02.pdf.
- Foto en tekst, bedrijfsblad "Nieuws van de RDM", november 1964, blz. 2: PB-1964-11.pdf.
- Tewaterlating "Moerdyk", bedrijfsblad "Nieuws van de RDM", december 1964, blz. 3: PB-1964-12.pdf.
- Foto en tekst", bedrijfsblad "Nieuws van de RDM", maart 1965, blz. 2-3: PB-1965-03.pdf.
- Overdracht m.s. "Moerdyk", bedrijfsblad "Nieuws van de RDM", juni 1965, blz. 10-11: PB-1965-06.pdf.
- Schip en Werf: 315-S&W.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: De tewaterlating van m.s. "Moerdyk".
- Foto 2: De proefvaart.
- Foto 3: Stuurhuis.
- Foto 4: Messroom officieren.
- Foto 5: Messroom officieren.
- Foto 6: Zithut 1e stuurman.
- Foto 7: Bovenaanzicht van de Stork dieselmotor.
- Foto 8: De manoeuvreerstand in de machinekamer.
- Foto 9: Het vrachtschip m.s. "Moerdyk", gereed voor vertrek.
- Foto 10: Het m.s. "Moerdyk", het laatste conventionele vrachtschip van de HAL, ingezet op de lijndienst naar de Westkust
                van Noord Amerika.

- Foto 11: m.s. "Moerdyk".
- Foto 12: Manoeuvreerstand van m.s. "Moerdyk". De hoofdmotor was een Stork-Werkspoor, buiten het normale onderhoud
                waren er weinig problemen.
- Foto 13: Het vrachtschip m.s. "Moerdyk" als m.s. "H. Capelo".
- Foto 14: Het vrachtschip m.s. "Moerdyk" als m.s. "H. Capelo".
- Foto 15: Het vrachtschip m.s. "Moerdyk" als m.s. "H. Capelo".
- Foto 16: De kiellegging van het vrachtschip m.s. "Moerdyk".
- Foto 17: Het plaatsen van de kopsectie van m.s. "Moerdyk".
- Foto 18: Tewaterlating m.s. "Moerdyk".
- Foto 19: Tewaterlating m.s. "Moerdyk".
- Foto 20: m.s. "Moerdyk" aan de afbouwkade.


- Foto 21: Vertrek m.s. "Moerdyk" van San Francisco naar Panama kanaal; borduurwerk van Tony Pekel - v.d. Berg, 2012.


Bronnen:
- Artikelen hierboven.

Terug naar Overzicht