Dokkranen RDM en NW, overzicht 1902-1983. Terug naar Overzicht
Omschrijving:
... Foto's: - Foto 01-1: ...
... Foto's: - Foto 02-1: ...
... Foto's: - Foto 03-1: ...
... Foto's: - Foto 04-1: ...
... Foto's: - Foto 05-1: ...
... Foto's: - Foto 06A-1: ...
... Foto's: - Foto 06B-1: ...
... Foto's: - Foto 07A-1: ...
Dit voor de Scheepsbouw Mij. "Nieuwe Waterweg" in Hamburg aangekochte droogdok van 11.000 ton, dat door de zeeslepers "Witte Zee" en "Humber" naar Schiedam werd versleept, is tijdens een orkaanachtige storm op 7 december 1929 ter hoogte van Terschelling in tweeën gebroken en gezonken. Twee runners van L. Smit & Co hebben hierbij de dood gevonden. Over de eventuele dokkranen van de "Vulcan II" kon geen informatie gevonden worden. Foto's: - Foto 07B-1: Het in Hamburg aangekochte drijvend droogdok "Vulcan II", begin december 1929 op weg naar Rotterdam.
... Omstreeks 1956 werden de toen nog betrekkelijk nieuwe kranen van dok 8 (uit 1949) omgebouwd (van diesel?) naar electra. Foto's: - Foto 08-1: Het Prins Bernhard Dok 8 met haar twee dokkranen en de Zweedse tanker "A.K. Fernstrom" in 1961 in dok. - Foto 08-2: Een stukje kolenpier, de kolenpier-kraan en het onderstel van een kraan van dok 8, omstreeks 1956. De toen betrekkelijk nieuwe kranen van dok 8 (uit 1949) werden omgebouwd (van diesel?) naar electra. Vandaar dat een deel hiervan aan wal staat.
... Foto's: - Foto 09-1: Het Prins Bernhard Dok 9 met haar twee dokkranen. Hier wordt de radarmast van de "Rotterdam" geplaatst.
... Foto's: - Foto 10-1: Het in 1959 in Engeland aangekochte Prins Bernhard Dok 10 met haar twee dokkranen in de verte.
|
Terug naar Overzicht |