Kraanbanen, kranen en hellingen NW, overzicht 1925-1978.

Plattegrond boven: Een plattegrondje van de NW uit 1962, waarop de kraanbanen en hellingen nog ingetekend moeten
                                  worden.

Terug naar Overzicht

Omschrijving:
Op 14 januari 1925 nam de RDM de in 1914 opgerichtte Scheepsbouw Maatschappij "Nieuwe Waterweg" (afgekort NW en toen ook wel Furness-werf genaamd), schuin aan de overkant van de Maas in Schiedam, over. Deze scheepswerf was in financiële moeilijkheden gekomen en beschikte - mèt geschoold personeel - over 3 droogdokken met een capaciteit tot 10.000 ton en over 7 scheepsbouwhellingen waar schepen tot 12.000 ton gebouwd konden worden.
De pentekening in Foto 1 hieronder laat zien dat men de hellingen van Oost naar West opgebouwd heeft. Derhalve wordt aangenomen dat de nummering van de hellingen op het plattegrondje hierboven van rechts naar links oploopt. Er zijn 7 hellingen geweest, waarschijnlijk 5 rechts en 2 links van de scheepsbouwloods.
Het vrachtschip m.s. "Maashaven" (#223, 1948) was het laatste nieuwbouw-schip dat bij de Scheepsbouw Maatschappij "Nieuwe Waterweg" werd gebouwd. Na 1948 vonden op deze werf alleen nog maar scheepsreparaties (een zeer belangrijke financiële pijler van de RDM!) plaats.
De RDM-vestiging "Nieuwe Waterweg" werd in 1978 gesloten.

Citaten:
- E-mail, Albert Ringeling, Houten, 21-10-2013:
... ... Als bijlage stuur ik je twee ingetekende plattegronden van de NW. Maar ..., van de kraanbanen weet ik geen nummering en ook niet van de daar aanwezige hellingen. Ook moet je bij de oudere jaartallen, die ik geef, een slag om de arm houden. De NW is verder van mij verwijderd dan RDM! Toch hebben bijna alle NW kranen/kraanbanen een tweede leven op de RDM gehad.
Ook ontbreekt in de tekening nog kraanbaan nr. 6 van de RDM. Deze is verplaatst naar de NW, zoals ik al eerder gezegd heb, in 1954/1955. Je zou hem kunnen zien als de vervanging van de latere kraanbaan 1 op het NW terrein, want op die plek werd hij neergezet. Ik heb daar enkele foto’s van gezien, maar na 1962 zie ik die kraanbaan nergens meer terug. ... ...


Oude werffoto's:
- Foto 1: 1915, pentekening van de toen één jaar oude Scheepsbouw Maatschappij "Nieuwe Waterweg".
- Foto 2: 1921, overzichtsfoto van de NW voor haar overname door de RDM.
- Foto 3: 1923 of iets later, luchtfoto van Scheepsbouw Mij. "Nieuwe Waterweg", rond haar overname door de RDM.
- Foto 4: 1930, drie kraanbanen vanaf de Nieuwe Maas gezien; op de helling is s.s. "Leto" (#159) in aanbouw.
- Foto 5: 1933, de eerste helft van het "Prins Hendrik Dok 4" (#173) glijdt te water.
- Foto 6: 1933, luchtfoto van de tewaterlating van de eerste dokhelft van het "Prins Hendrik Dok 4" (#173).
- Foto 7: 1933, de beide helften van het "Prins Hendrik Dok 4" (#173) in de Wilhelminahaven.
- Foto 8: 1948 (globaal), gezicht op de werf "Nieuwe Waterweg" met nog een (laatste?) schip op de helling (#223?).
- Foto 9: 1972, het toen hellingloze terrein van de "Nieuwe Waterweg"; de fotograaf stond met zijn rug naar de rivier.
- Foto 10: 1975, de "Module Fabrication Site" (Mofas) van de RSV op het terrein van de voormalige NW-werf.

Meer foto's:
- Foto 11: Bijlage 1, behorende bij e-mail d.d. 21-10-2013 van Albert Ringeling, Houten.
- Foto 12: Bijlage 2, behorende bij e-mail d.d. 21-10-2013 van Albert Ringeling, Houten.
- Foto 13: De Nieuwe Maas gezien vanaf het Pernisserplein in Pernis in de richting van Schiedam.
                Op de achtergrond de werf de "Nieuwe Waterweg"; tussen de kranen de toren van de Frankelandkerk.


Bronnen:
- Albert J. Ringeling, Houten.

Kraanbaan 1:
...
Foto's:
- Foto 01-1: .

Kraanbaan 2:
...
Foto's:
- Foto 02-1: .

Kraanbaan 3:
...
Foto's:
- Foto 03-1: .

Kraanbaan 4:
...
Foto's:
- Foto 04-1: .

Kraanbaan 5:
...
Foto's:
- Foto 05-1: .

Kraanbaan 6:
...
Foto's:
- Foto 06-1: .

Terug naar Overzicht